Gayrimüslimlerin temiz olup-olmamasının değerlendirilmesi ve fıkhi sonuçları
Citation
Çuçak, M. (2017). Gayrimüslimlerin temiz olup-olmamasının değerlendirilmesi ve fıkhi sonuçları. Bülent Ecevit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4 (1), 55-72.Abstract
İnsan sosyal bir varlıktır. Bundan dolayı Müslümanların ve gayrimüslimlerin bir arada yaşamaları kaçınılmaz bir durum arz etmektedir. Müslümanlar ile gayrimüslimler günümüzde hayatın her alanında irtibat halindedirler. Ayrıca gayrimüslimler tarafından üretilen yüzlerce ürün Müslümanların hayatına girerek onların yaşam tarzının bir parçası haline gelmiştir. Müşrikler, Kur’an-ı Kerim tarafından necis olarak nitelendirilmektedir. Bir kısım âlimler de, Ehl-i Kitab’ı müşrik kabul ederek necis olduğunu ileri sürmüşlerdir. Dolayısıyla araştırmada gayrimüslimlerin necis vasfının maddi mi yoksa manevi mi olduğunun İslam hukuku açısından değerlendirilmesi düşünülmüştür. Gayrimüslimlerin temiz olup-olmaması, elinin değdiği, artığı, giydiği, dokuduğu giysilerin, kullandığı tabak ve kapların necaset bakımından değerlendirilmesinin yapılması çalışmamızın ana hatlarını teşkil etmiştir. Konu ele alınırken dört mezhep fakihleri başta olmak üzere âlimlerin bu husustaki görüşlerine, ilgili ayet ve hadislere de yer verilmiştir. Man is a social entity. Therefore, the coexistence of Muslims and non-Muslims is inevitable. Muslims and non-Muslims are in contact today in all areas of life. In addition, hundreds of products produced by non-Muslims have become part of their lifestyle by entering Muslim life. The polytheists are described as najis by the Qur’an. Some scholars have suggested that the Ahl-i Kitab was najis by accepting it as an idol. Therefore, it is thought that in the survey, whether the non-Muslims’ najis qualifications are material or spiritual, they should be evaluated in terms of Islamic law. It is the main outline of our work evaluation in terms of necasset of whether or not non-Muslims are clean, things of the their touch, surplus, the clothing wore, the plates and the utensils they used. When the subject is taken into consideration, the opinions of the scholars, especially the four sectarian jurists, and related verses and hadiths are included.