Endüstriyel tasarım eğitimi ve girişimcilik ekosistemi arasında kurulabilecek etkileşimler ve iş birlikleri üzerine deneysel bir çalışma
Künye
Soyupak, O., Bagli, H., H., Bagli, H. Humanur, (2020). Endüstriyel tasarım eğitimi ve girişimcilik ekosistemi arasında kurulabilecek etkileşimler ve iş birlikleri üzerine deneysel bir çalışma. Eğitimde Eğitimde Nite Araştırmalar Dergisi. 8(1), 267-293. DOI: 10.14689/issn.2148-2624.1.8c.1s.12mÖzet
Endüstriyel tasarım eğitiminde daha çok KOBİ’ler ve büyük ölçekli firmalar ile iş birlikleri gözlenmektedir. Bu
araştırma kapsamında, yeni girişimler ile endüstriyel tasarım eğitimi arasında benzer bir ilişkinin ve iş birliğinin
kurulmamış olması bir problem alanı ve bir potansiyel olarak görülmüştür. Bu noktadan hareketle araştırmanın
amacı; endüstriyel tasarım eğitimi ile yeni girişimler ve girişimcilik ekosistemi arasında kurulabilecek etkileşimlerin
ve iş birliklerinin yapısını ortaya koymak ve taraflara potansiyel katkılarını tanımlamak olarak belirlenmiştir. Bu
bağlamda, endüstriyel tasarım eğitimi ile yeni girişimler ve girişimcilik ekosistemi arasında deneysel ilişkiler
kurulmuştur. Bütüncül bir çerçeve çizebilmek ve veri çeşitlemesinin sağlanması açısından literatür taramasının yanı
sıra birden çok veri toplama yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde tümevarımcı bir yaklaşımla içerik analizi
yöntemine başvurulmuştur. Dört aşamalı bir süreç ile veriler analiz edilerek sonuçlara ulaşılmıştır. İlk aşamada elde
edilen veriler kodlanmış; ikinci aşamada kodlar belirli temalar altında toplanarak kategoriler elde edilmiştir. Bu
aşamada veriler iç tutarlılık ve dış tutarlılık yönünden gözden geçirilmiş, üçüncü aşamada ise bulguların
tanımlanması ve açıklanması gerçekleştirilmiştir. Son olarak bulgular yorumlanmış ve sonuçlara ulaşılmıştır.
Verilerin analizi sürecinde bilgisayar destekli nitel veri analizi programı MAXQDA 12’den yararlanılmıştır. Bu
araştırma ile işletme ve girişimcilik literatürü ve endüstriyel tasarım literatürü arasında bir bağlantı kurulmuştur.
Yeni girişimlerde tasarım Industrial design departments usually make collaborative projects with large scale firms and SMEs. In this research, absence of a similar collaborative relationship between startups and industrial design education is seen as a problem and a potential. Main objective of this research is to examine the interaction and collaboration possibilities between startups and industrial design education. In order to do that, experimental relationships have been set between industrial design and startups. Data collected through triangulation method and were analyzed in a four staged process. At first, related concepts to be advanced in coding process was obtained by literature review and gathered data. After coding, concepts were categorized under themes. At this stage, data were revised for internal and external consistency. For the last, findings were interpreted and analysed. MAXQDA 12 was used to analyze qualitative data. With the help of this research, a link between business and entrepreneurship literature, and industrial design literature was established. Need for the information related with design and design thinking application in startups were tried to be answered by the experimental studies of this research.