OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000- 2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması
Citation
Guran, M. C., Ayranci, E. (2019).OECD Ülkelerinde Yükseköğretimde Etkinlik Değişimi: 2000-2012 Dönemi için Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi Uygulaması. Sosyoekonomi, 27(41), 71-88. DOI: 10.17233/sosyoekonomi.2019.03.04Abstract
Bu çalışmanı amacı; 2000-2012 dönemine ilişkin 21 OECD ülkesine ait yükseköğretim
sisteminin toplam faktör verimlilik değişimini Malmquist Toplam Faktör Verimlilik Endeksi
aracılığıyla analiz etmektir. Ayrıca çalışmada ülkelerin teknik etkinlik, saf teknik etkinlik, ölçek
etkinlik ve teknolojik değişim değerleri hesaplanarak toplam faktör verimlilik değişimlerinin
kaynakları belirlenmektedir. Uygulama sonuçlarına göre; 21 OECD ülkesinin 2000-2012 dönemi
ortalama değerlerine göre toplam faktör verimlilik değişim endeks değerlerinde en büyük artışı
kaydeden ülkeler Avustralya, Amerika ve Norveç iken, en büyük azalış Yeni Zelanda, Çek
Cumhuriyeti ve Türkiye’de görülmektedir. En büyük toplam faktör verimlilik azalışı 2008-2009
yılında, en büyük toplam faktör verimlilik artışı ise 2004-2005 döneminde gerçekleşmektedir. This study analyzes the total factor productivity changes in higher education in 21 OECD
countries for the period of 2000 to 2012 with the Malmquist Total Factor Productivity Index. Study
aims to determine the sources of total factor productivity changes by calculating the technical, pure
technical, scale efficiency and technological change values. According to the analysis, the largest
increase in total factor productivity change indices countries are Australia, USA and Norway, the
largest decrease takes place in New Zealand, the Czech Republic and Turkey. The largest increase in
total factor productivity is in 2004-2005 period